‘Van Apple en Google komen we nooit meer af…’

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

….Jullie hebben wie als spreker voor je online Masterclasses? Jeroen Smits herhaalde ik, die ken je toch wel….van de TV. Ik had mijn beste maatje aan de telefoon en ik vertelde hem enthousiast over alle sprekers. Het bleef even stil aan de andere kant….Hij is die gast die in de jaren 90 als Moppentopper vaak op TV was. Later deed hij dat belspelletje Call-TV….En een paar maanden geleden zat hij in dat sportprogramma als vaste medewerker bij Wilfred Genee en Helene Hendriks. Hij had het weer scherp. ‘Dus Bader & Schenk gaat voor landelijke bekendheid door deze BN’er erbij te vragen’ klonk het aan de andere kant. Jeroen heeft een interessante visie op media marketing en dat is waarom we hem gevraagd hebben….

Alle deelnemers zaten er weer klaar voor. Collega Erika Schenk en ik hadden Jeroen gevraagd of hij interactief zijn visie wil delen. Check!

De eerste vraag die in dat kader doorkwam: vind jij het wel of niet slim om je nu, in deze Coronacrisistijd als merk te profileren. De reacties waren verschillend. De moraal volgens Jeroen is dat je heel goed kunt inspringen op de actualiteit, maar er geen misbruik van kunt maken. ‘Mondkapjes verkopen voor 9 euro per stuk is kansloos. Consumenten zijn niet gek, prikken daar doorheen en laten je vervolgens links liggen. Voor iedere ondernemer is het van groot belang dat je je klant serieus neemt.’

‘Als producent van veel zakelijke promo-video’s, moet ik vaak de opdrachtgever overtuigen van een andere aanpak. Dat komt omdat mensen zich een voorstelling hebben gemaakt van wat ze in beeld willen brengen en hoe, nog voordat ze met mij hebben gesproken. Je wil niet weten wat een goedbedoelde amateuristische voorstellen ik dan om mijn oren geslingerd krijg. De kern van mijn betoog is altijd: zonder een goed verhaal, ga je het als ondernemer niet redden in de online marketing. Er wordt door mensen vaak te kort nagedacht over wat ze willen vertellen en aan wie. Dan wordt het schieten met hagel en dan doe je het niet goed! De kans op succes is dan 0.   

Doordringend en overtuigend kijkt Jeroen met enige regelmaat recht in de camera. Dat heeft hij ooit zo geleerd waarschijnlijk. Het bijzondere van deze man is dat hij een tikkeltje zelfspot en humor door zijn woorden weet heen te vlechten. Dat maakt het voor de luisteraar tot een betoog dat qua inhoud en vorm klopt en authentiek is. Én als Jeroen aan het woord is, opletten, want hij gaat razend snel.

En-passant vertelt hij ineens iets over zijn tijd bij Call-TV. Over hoe hij dat met een paar anderen uit de grond heeft gestampt, wat de succesformule was en hoe het ten einde kwam.

Vanaf dat moment is hij in gesprek gebleven met John de Mol over succesvolle TV programmaformules.
‘John is een geweldige en innemende man met enorme visionaire kwaliteiten. In al die jaren dat ik hem ken heeft hij echter 1 verkeerde inschatting gemaakt door te roepen dat YouTube slechts een kanaal is voor kattenfilmpjes en het dus nooit groot kon worden. Niet dus! YouTube is niet meer weg te denken uit het leven van heel veel mensen. Maar het heeft ook een keerzijde. Alle content die je upload is daarna van YouTube. Iedereen weet dat YouTube eigendom is van Google en dat zij bepalen welke advertenties er worden getoond. Als ondernemer word je niet blij van jouw bedrijfspromo-video waarvan YouTube bepaalt dat die wordt vooraf gegaan door bijvoorbeeld een Libresse advertentie’ aldus Jeroen. ‘Zakelijke content dus niet op YouTube plaatsen, want de macht van Google is zo groot, dat we er niets tegen kunnen beginnen. En het toekomstbeeld ziet er al niet beter uit want we komen nooit meer af van grote spelers als Apple en Google. Zij domineren dit marketing spel en bepalen aan de hand van je internet gedrag de advertenties die je voorgeschoteld krijgt.’

Maar er is gelukkig een alternatief zo vervolgt hij. Als je in staat bent om pakkende content te maken, waarop mensen zitten te wachten, dan zul je als ondernemer succesvol zijn in je online marketing. Weet wat je deelt en weet ook waar je het deelt. Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om via eigen media kanalen content te delen. ‘En daar kan ik bij helpen, zowel inhoudelijk als op technisch vlak.’

Jeroen is aan het einde van zijn betoog. Een expert op dit gebied heeft ons in 5 kwartier meegenomen in een wereld waarvan wij dagelijks alleen de voorkant zien. De achterkant van de online marketing gaat vooral over het vergaren van gedragskennis en daarmee snel geld verdienen, heel veel geld. Is dat niet ok dan veel geld verdienen? Zeker wel! Maar volgens Jeroen niet eenzijdig over de rug van de consument of hardwerkende ondernemers.   

Een mooi slot. Als ondernemer is het dus van belang na te denken over wat je deelt en vooral via welk kanaal je dat doet, zonder dat anderen met die informatie aan de haal kunnen gaan. We hebben allemaal dagelijks met de mediawereld te maken. Hoe hou jij de grip op jouw informatie?