Focus: eerst vliegen…

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

In tijden waarin alles op z’n kop staat voor veel ondernemers en niets meer bij het oude lijkt te blijven, lijkt toekomstgericht ondernemen haast onmogelijk. Want veel is onzeker in deze Coronacrisistijd en op onzekerheden is het lastig om toekomstplannen te bouwen. Er wordt veel gepubliceerd over het verleggen van de focus als ondernemer. Dat vraagt flexibiliteit en vaak het durven doorbreken van oude (en vertrouwde) verdienmodellen.

Nog niet zo lang geleden sprak ik met een piloot. Al jaren vliegt hij grote en kleine toestellen de hele wereld over. Ik raakte geboeid door wat hij vertelde over zijn werk. Ik probeerde me namelijk een voorstelling te maken van zijn werk; een cockpit vol metertjes, knopjes en lampjes om het toestel ‘in control’ te houden, die voor vertrek allemaal ingesteld moeten worden en tijdens het vliegen scherp in de gaten gehouden moeten worden. Hoe doe je dat? ‘Het zijn inderdaad heel veel instrumenten Dirk, maar lang niet alles daarvan is even belangrijk. We gebruiken de meest cruciale instrumenten, waardoor we dus maar naar een beperkt aantal metertjes kijken. Op die manier houden we focus op wat écht belangrijk is. Binnen de luchtvaart hanteren we het uitgangspunt van Aviate-Navigate-Communicate. Eerst vliegen, dan navigeren en daarna contact leggen met diverse bakens die we onderweg gebruiken.’

Voor veel ondernemers is het net zo; eerst vliegen, dan navigeren en pas dan contact met relaties.

Eerst zorgen dat je vliegt; met de juiste instrumenten en andere bedrijfsmiddelen. Want zonder dat, is het maar de vraag of je als ondernemer überhaupt los komt van de grond.

En als je dan eenmaal vliegt, navigeer dan. Weet waar je naar toe gaat. Dat betekent dus dat je vooraf duidelijk gestelde doelen moet hebben.
Zo af en toe hoor ik op BNR radio ondernemers die de hoop uitspreken om de gestelde doelen te behalen. Hoewel in hoop natuurlijk ook een juiste intentie zit, is het toch écht onvoldoende om succesvol te zijn. Om maar in de metafoor te blijven; als de piloot via de intercom de hoop uitspreekt dat we aankomen op de bestemming, zit je als passagier toch niet lekker achterin het vliegtuig! Navigeren dus richting vooraf duidelijk gestelde doelen.

Daarna pas praten met klanten. En dan alleen praten over dat ene doel. Veel ondernemers zien diverse kansen en mogelijkheden voorbij komen en vinden veel dingen leuk en interessant en praten daar ook over. Dat is niet zo gek, want een beetje ondernemer ziet in alles business verscholen liggen. Het schept echter wel verwarring en onduidelijkheid. Is het niet bij jezelf, dan is het wel bij de ander. Je verliest er focus mee en de kans dat je hierin zelf verdwaalt is groot. Gevolg is dat de klant ook verdwaalt bij jou en haakt af.

Praat dus scherp gefocust met je klanten over dat ene doel. En tijdens het praten, zwijg dan over wat je doet. Vertel alleen wat het de klant oplevert. Je toont daarmee als ondernemer direct je meerwaarde aan en de klant is aangehaakt.

Als het gaat om het hebben (en houden) van focus, dan is het van belang dat je de kunst van het schrappen beheerst. Schrap eerst de vervelendste, minst inspirerende en de minst rendabele zaken. Dat voorkomt dat je voor jezelf de valkuil van het verliezen van focus openzet. Zorg dat je je aandacht kunt geven aan uitsluitend de strikt noodzakelijke zaken.

Net als in de cockpit; er zijn veel metertjes, maar slechts de meest cruciale worden gebruikt.