Dirk Bader

Blog

Succesvol zijn? Gebruik vooral niet je intelligentie...

Succesvol zijn? Gebruik vooral niet je intelligentie…

Is je instelling belangrijker dan intelligentie? Nee natuurlijk niet, intelligentie is het belangrijkste zul je misschien als eerste antwoord geneigd zijn te geven. In veel gevallen is dat ook zo, maar psychologische studies tonen aan dat het tegendeel steeds meer waarheid lijkt te worden. Psycholoog Carol Dweck van Stanford University toont in haar nieuwste onderzoek namelijk aan dat je instelling (houding) een belangrijkere voorspeller is van succes dan je IQ. Velen van ons zijn opgevoed vanuit de gedachte: ga studeren, ...
Verder Lezen
Het doel van werk...

Het doel van werk…

In mijn dagelijks werk kom ik veel mensen tegen die de rol van leidinggevende uitvoeren, zowel in het bedrijfsleven als in non-profit organisaties. In beide gevallen komt het er op aan dat leiderschap zó wordt uitgevoerd dat volgers kunnen volgen. In één van mijn eerdere blogs ben ik ingegaan op het feit dat leiders zonder volgers, geen ware leiders zijn. Vele leiderschaps- en management boeken zijn er inmiddels over vol geschreven, er vanuitgaande dat leiderschap aan te leren is. En ...
Verder Lezen
Alleen in de kudde...

Alleen in de kudde…

Je kent het vast wel; met heel veel mensen ergens voor in de rij staan en je vervolgens dood ergeren aan de menigte waarvan je onderdeel bent. Of het nou bij de bakker op de hoek is, of bij woonboulevards tijdens de feestdagen, we zijn bereid om op te gaan in de kudde ten koste van individuele behoeften. Maar waarom doen we dat eigenlijk en hoe werkt kuddegedrag in bedrijven? Nog niet zo lang geleden waren mijn vrouw en ik ...
Verder Lezen
Neem afstand en boek betere resultaten.

Neem afstand en boek betere resultaten.

Met enige regelmaat spreek ik ondernemers die bovenop de eigen business zitten. 'Er ontgaat mij niets van wat er gebeurd en als het nodig is stuur ik mijn medewerkers direct anders aan als de concurrentie ons de pas af wil snijden.' Goed bezig, zeg ik dan, want er gaat niets boven een betrokken en actieve ondernemer, die precies weet wat er in het moment moet gebeuren. Zij kunnen door medewerkers ervaren worden als chaotisch en veeleisend, maar 'dat wordt door ...
Verder Lezen
Reset: het managen van de manager...

Reset: het managen van de manager…

Onlangs had ik een coachingsgesprek met een medewerker van een dienstverlenend bedrijf. Paul is grote mate van zelfstandigheid en professionaliteit gewend binnen zijn functie en reist met regelmaat de wereld over om de klanten te zien en om nieuwe opdrachten binnen te halen. Hij heeft passie voor zijn werk en heeft in al die jaren dat hij dit werk doet, een enorme persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt. Gaat door het vuur voor zijn klanten en behaalt ruimschoots de gestelde sales-doelen. Niets aan ...
Verder Lezen
The Swansea City Jacks...

The Swansea City Jacks…

Enig tijd geleden hadden we bij de voetbalvereniging waarbinnen ik actief ben als bestuurslid, een bijzondere gast; de heer John van Zweden uit Den Haag. Beter bekend als 'de behangkoning', omdat hij in het centrum van Den Haag een behangwinkel runt. In plat Haags vertelde hij aan onze Business Club leden zijn levensverhaal. En ik kan je vertellen; het is een jongensboek van de bovenste plank. Los van wat de goede man heeft uitgehaald in zijn leven en wat je ...
Verder Lezen
Uitblinker...

Uitblinker…

Onlangs werd bekend dat Jaap van Zweden dirigent wordt van het New York Philharmonic, een van de meest gerenommeerde symfonieorkesten ter wereld. Daarmee treedt hij in de voetsporen van Leonard Bernstein en Gustav Mahler. En dan kun je gerust zeggen; dan ben je een hele grote... Gedurende zijn carrière volg ik van Zweden een beetje. In 1977 won hij het nationaal violistenconcours en vertrok naar New York om te studeren. Daarna begon hij als violist en werd op zijn 19e ...
Verder Lezen
Krachtig leiderschap; dominantie of wilskracht?

Krachtig leiderschap; dominantie of wilskracht?

"We hebben een visie en missie gemaakt, en nu moeten onze medewerkers dat gaan doen en verder geen gezeur...!!" Dat is een veelgehoord geluid wat in menig directiekantoor klinkt. De strategie van de leider is dan vaak om door middel van dominant gedrag dingen voor elkaar te krijgen. Dat kan een manier zijn om snel doelen te bereiken en dus levert het heel wat op. Niet altijd wordt er bewust stil gestaan bij wat dit gedrag de organisatie (immaterieel) kost ...
Verder Lezen
De CEO als de brandweercommandant

De CEO als de brandweercommandant

Leiderschap in organisaties kom ik in vele vormen tegen. Misschien kun je je voorstellen dat in de wereld van de ‘chiefs’ vele dynamieken ontstaan waarbij het idee van ‘follow the leader’ lang niet altijd realistisch is. Het wordt pas problematisch als dat niet wordt gezien door die zelfde leider en deze in stevig tempo door marcheert. Er komt vroeg of laat een moment waarop de leider achterom kijkt en ziet dat zijn volgers hem bij lange na niet kunnen bijhouden, ...
Verder Lezen
Generatie Y

Generatie Y

Met enige regelmaat spreek ik mensen in organisaties die het integreren van de nieuwe werkende generatie lastig vinden. We hebben het dan over de generatie Y, (jongeren die geboren zijn tussen 1980-1995) waarvan wordt gevonden dat zij niet altijd goed aansluiten bij de reeds werkende generaties X en de baby-boomers. Je kunt het ook omdraaien; in hoeverre geven de reeds werkenden de ruimte aan de nieuwkomers in het werkproces? Maar al te vaak verloopt dit integratieproces stroef en brengt spanningen ...
Verder Lezen
De jungle van de megabanken

De jungle van de megabanken

We hebben allemaal wel een beeld van hoe het er in de jungle aan toe gaat; het recht van de sterkste is leidend, voor alles en iedereen. Kun je niet goed voor jezelf zorgen of word je ziek, dan volgt onherroepelijk de dood. Ieder dier is voortdurend in de hoogste staat van angst en alertheid. Ook vegetatie baant zich, wild slingerend, een weg omhoog. Elke vezel van ieder levend organisme is erop gericht om te overleven. De wet van de ...
Verder Lezen
Bla Bla Bla.....

Bla Bla Bla…..

Misschien ken je dat wel; je spreekt met iemand waarvan je je afvraagt of die persoon nou eigenlijk wel goed weet waar hij/zij het zelf over heeft.... Ik kom namelijk nogal eens mensen tegen waarbij ik me dat afvraag. Ik weet ook niet precies hoe het komt dat ik dit mezelf afvraag tijdens zo'n gesprek. Maar op het moment dat ik een specifieke vraag stel over bijvoorbeeld de vakinhoudelijke kant of vraag naar de marktontwikkelingen of hoe iemand aan bepaalde ...
Verder Lezen
Waarom toppers weggaan...

Waarom toppers weggaan…

' Om de toppers in mijn organisatie hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken'. Dit hoor ik leidinggevenden nog al eens zeggen die daarmee de aandacht vooral richten op hen die niet willen of om de een of andere reden achter blijven in het behalen van doelstellingen. De aandacht wordt dan gericht op daar waar de energie juist niet stroomt, met alle gevolgen van dien. Hoewel toppers in een organisatie vooral de ruimte moeten hebben en doorgaans een groot ...
Verder Lezen
De toegevoegde waarde van de manager?

De toegevoegde waarde van de manager?

Ik vroeg mij dat af toen ik in een gesprek met Hans, een medewerker van een financiële dienstverlener kwam te spreken over zijn beoordeling en voortgangsgesprekken. "O Dirk, dat gaat bij ons heel efficiënt. Ik vul zelf mijn beoordelingsdocument in en geef aan wat ik op mijn focus heb te gaan realiseren. Vervolgens is de vraag aan mijn directeur of hij zich kan vinden in wat ik heb opgeschreven. Indien dat niet zo is praten we over de feiten en komen ...
Verder Lezen